KRÖNIKA: Vansinne, esoterism och mörk fantasy – här är 5 saker att hålla utkik efter under 2021

2020 var på många sätt ett miserabelt år och nu är skitåret äntligen över. Vad passar väl då bättre än att tipsa er kära läsare om en rad fräsiga rollspelstitlar att hålla utkik efter under 2021? Det är knappast någon nyhet längre att rollspelsbranschen går för högtryck och mängden nya titlar och spel är så pass stor att det är näst intill omöjligt att hålla koll på alla kickstarters, releaser och nyversioner längre. Här kommer därför en liten lista med tips på titlar att hålla koll på kommande månader.

The Dee Sanction – Covert Enochian Intelligence

Paul Baldowski (mannen bakom bland annat rollspelet Cthulhu Hack och fan-sajten Iron Pact till Symbaroum) drog igång en kickstarter för detta projekt under 2020 och drog ihop den önskade minimumsumman på 71 minuter. Spelet utspelar sig i Storbritannien under 1500-talet och spelarna gestaltar karaktärer i tjänst hos drottning Elizabeths (ö)kände rådgivare dr John Dee. Rollpersonerna är alla missdådare, heretiker eller ockultister som ”betalar av” sina missgärningar genom att underställa sig kronan för att utreda och avvärja ockult och utomvärldsligt hot mot landet och drottningen. Precis som Balowskis Cthulhu Hack tycks The Dee Sanction bli ett ”rules light”-spel med enkla och avskalade regler. Jag ser personligen fram emot detta spel främst för att jag är ruskigt frälst av idén att rollspela i Tudor-periodens England med fokus på enochiansk esoterism.
Så, för den som diggar esoterism, John Dee, Tudor-England och lätta och snabba regler bör hålla utkik när The Dee Sanction dyker upp i butikerna. Detta har potential att bli en nydanande klassiker.

Blackbirds RPG


Än så länge är inte mycket känt om detaljerna kring detta rollspel mer än att det ska vara ”dark fantasy” och regelmässigt baserat på Zweihänder. Hjärnan bakom projektet, Andrews McMeel, har dock släppt en del smakprov via Twitter-kontot @blackbirdsrpg och av dessa får man intrycket att Blackbirds lär bli ett spel som sorterar sig i samma fantasy-genre som Shadow of the Demon Lord och Warhammer Fantasy Roleplay. Trots att inte mycket är känt om spelet än så länge tycker jag ändå att man ska hålla ögonen öppna. Zweihänder som regelverk är i grunden, på gott och ont, ett ambitiöst och genomarbetat fan-projekt som bygger på andra regelutgåvan av Warhammer Fantasy Roleplay (Black Library/FFG). Så här långt har Zweihänder-reglerna genererat bland annat Dark Astral (en slags WH40K-rollspelsklon) och Flames of Freedom (ett spel med utgångspunkt i konspirationer och ockultism under 1700-talets amerikanska frihetskrig), och nu är det alltså dags för regelverket att stå till grund för mörk fantasy. Som komplement (eller klon) till andra utgåvan av Warhammer Fantasy Roleplay tycker jag att Zweihänder gör ett riktigt bra jobb och det var knappast nåt under att Zweihänder vann guld i ENnies- Awards 2018 i kategorierna “Årets bästa spel” och “Årets bästa produkt”.
Det återstår givetvis att se om Blackbirds faktiskt blir bra men jag har ändå mina förhoppningar och jag kommer definitivt spana in Blackbirds när det kommer ut.

Impossible Landscapes (Delta Green)

Delta Green var min absoluta favorit-setting till Call of Cthulhu under 90-talet och ingen blev gladare än jag när kickstartern för nyversionen drog igång 2015. Så här i efterhand står det klart att gänget bakom Delta Green totalt missbedömde trycket och engagemanget i varumärket. Som strechgoals till nyversionen av grundreglerna slängde de in det ena överambitiösa projektet efter det andra. Så här fem år senare är långt ifrån alla strechgoals uppfyllda men nu tycks monsterkampanjen Impossible Landscapes av Dennis Detwiller vara strax redo för utskick till alla backare.
Impossible Landscapes är en fortsättning eller utveckling av kortscenariot Nightfloors som följde med boken Delta Green: Countdown från 1999. Nightfloors drar in Delta Green i mythosen kring Carcosa och King in Yellow och är ärligt talat ett av få scenarion där jag som spelledare lyckats få mina spelare att bli rädda och illa till mods på riktigt. Det är därför inte konstigt att jag blev lyrisk när det blev känt att Detwiller skulle skriva en fortsättning på scenariot. Av det jag sett via sociala medier är Impossible Landscapes mer eller mindre helt färdigt och redo för tryck. Det tycks bli ett monster till rollspelsbok på flera hundra sidor och mängder med fina handouts.
Jag träffade på Detwiller under GenCon 2017 och fick kortfattat höra hans tankar kring Impossible Landscapes. Jag berättade för honom att vi spelat igenom Nightfloors och att alla var lyriska över en fortsättning. Jag frågade också om Impossible Landscapes var en faktisk fortsättning eller om kampanjen var tänkt att bli helt fristående, och om det var till fördel eller nackdel om man som spelare redan spelat Nightfloors innan. Hans svar var: “All of the above!”. I Carcosa är tid, rum och händelser en enda punkt i kosmos. Allt har redan hänt och ägt rum, samtidigt som inget har hänt och alla möjligheter står öppna. Papperet är samtidigt både helt blankt och helt nedklottrat. Endast vansinne, sorg och undergång återstår.
Denna release har all potential att bli årets bästa och mest fascinerande rollspelsprodukt.

Children of Fear (Call of Cthulhu)

När det gäller Children of Fear så ligger redan PDF:en tillgänglig för köp och nedladdning på Chaosiums hemsida. Men som den gubbiga farbror jag är så bryr jag mig inte om digitala utgåvor och räknar inte en rollspelsprodukt som ”släppt” förrän den finns i fysiskt format (haters gonna hate). Jag ser därför framemot denna release som tycks ha en hel del features som faller mig på läppen. I grund och botten är detta en kampanj till klassiska Call of Cthulhu under 1920-talet. Settingen är Ostasien med platser i länder som Kina, Indien och Tibet. Det som tilltalar mig är kampanjen sägs vara skalbar och töjbar åt alla håll, samt att den är helt spelardriven. Dels är den skalbar ifråga om vad ”det kosmiska hotet” egentligen utgörs av (alltifrån direkt intervention från Great Old Ones till att det ”bara” rör sig om mänskliga kultister) och dels att kampanjen rent regelmässigt är tänkt att gå att spela i både rent ”sann” lovecraftiansk stil och mer pulpig action-cthulhu. Children of Fear kommer jag definitivt nypa så fort den hamnar (i fysisk form) på hyllan i spelaffären.

Power Behind the Throne (WHFRP)

Det är ju knappast någon nyhet att Cubicle7 är utgivarna av nyversionen av Warhammer Fantasy Roleplay och att de gått in helhjärtat för att återutge Greame Davis magnum opus Enemy Within. Enligt Davis själv är nyutgivningen av Enemy Within-kampanjen att betrakta som en sorts ”directors cut”, och det märks verkligen när man går igenom det som kommit ut hittills i serien. Upplägget att ge ut en ”companion” som supplement till varje del i kampanjen var jag lite brydd över i början men nu när jag börjat läsa grejerna så är jag hur nöjd som helst. Jösses vilket bra material detta är. Power Behind the Throne är del 3 i Enemy Within-kampanj och jag kan inte komma på så många fler självklara inköp under 2021.

Daniel Klaminder