Symbaroum är både vackert som farligt menar TTRPG.se:s recensent

RECENSION: Symbaroum – mörkt, magiskt, farligt och vackert

Välkommen till Symbaroum – eller rättare sagt, välkommen till den region som fram tills ett millenium sedan dominerades av högkulturen Symbaroum.
Så börjar det… Världen som målas upp i spelet är mörkt och farlig. Jag kan inte låta bli att tänka på Mutant, av någon anledning.
Det handlar förmodligen om att du som spelare ska besöka denna gamla region, ungefär som den förbjudna zonen. Här har inte varelserna förändrats av stålning – utan av urgammal magi.
Det som skiljer Symbaroum från Mutant är att det är, i min mening, mycket mörkare, kan självklart bero på illustrationerna i boken men samtidigt hör de samman med texten, hur som så gillar jag det.

Symbaroum är ett svenskt rollspel utgett av Järnringen/Fria Ligan. Det består av en snygg inbunden bok som innehåller allt du behöver, för min egen del något underligt uppdelad.
Boken börjar med ett uppslag om vad rollspel är för något, sedan börjar ett avsnitt om 53 sidor kring världen Symbaroum. Först efter det kommer delen för spelare och spelledare.
Jag hade tyckt det hade varit bättre med en kortare introduktion av Symbaroum för att sedan bygga sin karaktär och ge sig ut i världen och lära sig om den allteftersom.

Jag upplever det som välskrivet och rätt mastigt att ta in direkt, för att sedan är det ett “vanligt” rollspel på alla de sätt vi alla känner till. Mer likt D20-systemet i sin uppbyggnad. Rent generellt är det mycket information att läsa in sig på innan man kommer till spelet i sig.
Det får mig att känna att det mer riktar sig till erfarna spelare och spelledare än nybörjare.
Det sägs inte rakt ut men det finns inga klasser utan arketyper som ska ses som mallar för om du vill skapa en specifik roll. När du väl kommit igång och börjar utveckla din karaktär kan du ta den väg du vill, det finns inga begränsningar.
Man kan bygga karaktärer helt fritt från början. Du kan ta vilken väg du vill. Arketyperna ska ses som exempel och stöd i hur man kan tänka för att skapa en typisk krigare eller tjuv. Men inget hindrar dig att skapa en tjuv som kan mystiska krafter. T.ex. kan du skapa en svartalfstjuv som med trollsång sjunger upp lås och kan hantera alkemi. En annan tjuv kan bli en monsterjägare som är livsfarlig med båge.

Är det då värt att ge sig på Symbaorum, det tycker jag, men som jag sa det är inte för nybörjare med tanke på hur pass mycket information splearna ska till sig innan själva spelet.
Jag har hellre sett att sorteringen i boken varit Spelarens bok, Spelledarens bok, Kampanjbok och sist det obligatoriska exempeläventyret. Det hade för mig varit en mer naturlig läsordning.

Mattias