RECENSION: “Nordiska Väsen är en underbar bok”

Fria ligan har gjort det igen och levererat ett spel som får mig att önska att det fanns fler timmar på dygnet och fler spelgrupper att vara med i så jag hinner prova allt de släpper. Jag har ibland hört det lite nedlåtande sägas att “fluff säljer är det som säljer ett spel”. Som att vi köper mer på yta än på innehåll. Men, ärligt talat, rollspel handlar om väcka fantasin och nyfikenheten och vad gör det bättre än en stämningsfull bok att försvinna in i? Just det lustfyllda i att sjunka ner i monsterbeskrivningar berättar Johan Egerkrans om i förordet till rollspelet Nordiska väsen. Det är ett rollspel som bygger på Johans bok om nordiska mytologiska väsen. En bok han skrev och illustrerade med inspiration från monsterböckerna till rollspelen han älskade som ung. Här kan vi verkligen prata om en cirkel som slutits.

Nordiska väsen, med underrubriken skräckrollspel i 1800-talets norden, är ett historeidrivet rollspel som utspelar sig i ett lagom mytologiskt 1800-tal. Det är en tid av begynnande industrialisering och urbanisering. En tid där det gamla börjat ersättas av det nya, Där gamla seder och skrock successivt ersättas av förnuft och vetenskap. Där man glömmer att se sig för så man inte slänger ut diskvattnet på vättarnas bo och att ställa ut gröt till gårdstomten.

Nordiska Väsen omslag

Spelarna gestaltar personer som har ‘synen’ dvs förmågan att se väsen, något som gemene man inte kan eller ens tror på. De tillhör en gammal sammaslutning av personer med synen kallad sällskapet. De har fått överta sällskapets gamla herrgård i Uppsala som sin bas för att bygga upp sällskapet på nytt. Därifrån utgår de när de ger sig iväg på olika uppdrag för att undersöka händelser där väsen verkar vara inblandade.

Regelmässigt kommer de som redan har provat något annat av Fria Ligans spel att känna igen sig. Det är den numera välbekanta ‘År noll-motorn’ som används även här. Den fungerar bra för den här typen av äventyr och systemet med tärningspool är tydligt och känns logiskt. Spelvärlden är bra beskriven utan att kännas snäv. Det finns gott om utrymme att anpassa den efter eget gottfinnande och påhitt. I systemet finns också en slags timer eller trappa där dramatiken stegras stegvis mot en upplösning eller katastrof beroende på hur spelarna agerar.

Boken är logiskt uppdelad med inledande kapitel för både spelare och spelledare. Där beskrivs världen spelet utspelar sig i, hur man skapar spelarkaraktärer och hur spelsystemet fungerar. Därefter följer kapitel som riktar sig till spelledaren och som spelarna inte bör läsa om de inte vill gå miste om en del av spänningen i att hitta ledtrådar och lösa mysterierna. Kapitlet om hur man kan bygga upp mysterier och spelleda historiedrivna mysteriespel är bland de bättre och mer pedagogiska jag läst. Boken avslutas med ett introduktionsäventyr som är riktigt spännande och inte snålar med läskigheter.

Boken är rikt illustrerad med Johan Egerkrans underbara teckningar. Både med större bilder som tar upp en hel sida och med mindre mer skissartade teckningar. Det är en bok som absolut inte skulle skämmas för sig som coffee table-bok. Hans stil är lite som en uppdaterad version av Hans Arnolds och sätter tonen i spelet perfekt. Johan har även illustrerat den nya utgåvan av Astrid Lindgrens Mio min Mio och det kommande Mio min Mio-brädspelet från Eloso förlag.

Spelet passar för både enstaka äventyr och för längre kampanjer. För kampanjspel beskrivs i reglerna hur spelarna kan utforska och utveckla högkvaretert i Uppsala mellan äventyren och även råka ut för mysterier där.

Jag kan bara lyfta på kepsen och tacka Fria Ligan. De har lyckats skapa ännu ett rollspel som jag känner att jag bara måste spela. Tills jag får möjligheten att göra det har jag en underbar bok jag kan bläddra i och fantisera om vilka väsen som jag kan utsätta spelgruppen för. Skall de få ta sig an en kyrkogast i Alvastra eller en lyktgubbe vid Torne träsk? För de som vill spela rollspel som fokuserar på att lösa mysterier i stället för att slåss mot odjur och hitta skatter kan Nordiska väsen kan vara ett finfint alternativ till, som exempel, Call of Cthulhu. Då får man i stället för kosmisk skräck och The old ones undersöka mysterier med mer jordnära väsen och lösa deras gåtor.

Henrik