Kungen i gult fångar hemliga agenter i en mardröm av namnlös fasa – en recension av Impossible landscapes till Delta Green

Fear is a fractal and your world is a lie. A horror freed from an antique book reverberates through reality, shaking things, reordering them and making them run like wax. Doors open to endless Victorian hallways where threats stalk the shadows on clockwork limbs, cold metal seeking the warmth of blood and bone. Madness pursues at every turn, baring its teeth to speak your name, and you can’t escape because it’s inside you.

But don’t despair. There is hope. A King waits for us. Beyond the tumbledown façade of the world, through the twists and tunnels of the human imagination, past the edge of everything sane, the King waits in the country of Carcosa. The place all madmen go. There, and only there, is the answer to everything

The last answer.

Ur introduktionen till Impossible Landscapes

Embryot till Delta Green föddes 1992 i nummer 7 av fanzinet Unspeakable Oath och scenariot Convergence av John Tynes. Några år senare, 1997, släpptes Delta Green som en egen sourcebook till Call of Cthulhu av Pagan Publishing. Den första boken Delta Green och uppföljaren Delta Green: Countdown, från 1999, blev snabbt storfavoriter och togs emot av helt lyriska recensioner. Böckerna utmärkte sig genom att vara välskrivna, stämningsfulla och grundligt researchade. Så pass väl researchade att vissa delar från böckerna idag sipprat ut och blivit del av den amerikanska konspirationsmytologi (vi lever i en galen samtid, jag vet).

I supplementet Delta Green: Countdown ingick det förhållandevis korta scenariot Nightfloors där Robert W. Chambers skapelser The King in Yellow och Carcosa drabbar spelarkaraktärerna. För mig själv skulle detta korta scenario visa sig bli ett av de mest minnesvärda för mig som spelledare. Få gånger har jag lyckats skapa kuslighet runt spelbordet så pass att jag själv blev lite illa till mods.

Rollspelshobbyn genomgick något av en istid under 00-talet och detta drabbade även framgångsrika titlar som Delta Green. När Delta Green: Targets of Opportunity släpptes 2010 så tänkte åtminstone jag att det skulle bli det sista man skulle få se utgivet till spelet. Men det skulle visa sig att jag hade fel. Kickstartern för nyversionen av Delta Green drog igång 2015. Målsumman var satt till 40 000 dollar men när insamlingen var över hade 2500 personer kastat in drygt 360 000 dollar i projektet. ”Stretchgoalsen” var många och än idag har den sex år gamla kickstartern inte levererat alla stretchgoals. Ett av alla dessa stretchgoals var en kampanj som tog avstamp i scenariot Nightfloors från Delta Green: Countdown och som utlovade en full djupdykning i den surrealistiska skräck som utmålas i Chambers berättelser. Jag blev givetvis helt såld på upplägget och kunde inte kasta pengar fort nog på kickstartern.

Det har gått nästan sex år och nu är den äntligen här – King in Yellow-kampanjen Impossible Landscapes skriven av Delta Green-veteranen Dennis Detwiller. Den tryckta boken väntas inte vara ute förrän senare i maj i år men för oss som kickstartade projektet damp den rätt nyligen ner som PDF. När jag skriver denna text har jag bara hunnit läsa kampanjen men inte spela den. Jag kommer att försöka hålla mig ifrån att slänga ut allt för stora spoilers men om du har tänkt att någon gång spela Impossible Landscapes och vill uppleva kampanjen helt utan förkunskaper så rekommenderar jag att du slutar läsa nu.

Indelad i fyra delar

Kampanjen Impossible Landscapes är indelad i fyra delar där den första delen utgörs av scenariot Nightfloors. Utöver att Nightfloors är uppdaterad till att fungera till nya versionen av Delta Green så ges det gott om förslag och tips till spelgrupper som redan spelat scenariot tidigare. Precis som i den ursprungliga versionen utspelar sig Nightfloors på 1990-talet med allt vad det innebär av diskrepans när det kommer till världsläge, teknologi och Delta Greens status som organisation. Förslag och idéer ges också för att kasta om ordningen på kapitlen och låta någon annan kampanjdel än Nightfloors utgöra introduktionen till kampanjen. Nightfloors inleds lågmält och alldagligt med att spelarkaraktärerna skickas ut för att utreda en ung kvinnas mystiska försvinnande. Till en början ter sig uppdraget som hyfsat rakt och okomplicerat men allt eftersom karaktärerna utreder den försvunna kvinnan och Macallistar Building dras de långsamt in i den surrealistiska skräck som är Kungen i Gult och Carcosa.

Efterföljande delar gör ett tidshopp från 1990-talet och utspelar sig tjugo år senare under 2010-talet. Spelarkaraktärerna förväntas ha blivit äldre, härjade och hemsökta av de händelser som ägde rum i Macallistar Building under kampanjens första del. Efter några decenniers andrum dras de återigen ner i King in Yellows surrealistiska kaos. I takt med att händelserna blir mer komplicerade (och livshotande) blir också omgivningen runt spelarkaraktärerna allt mer bisarr, mystisk och svårgreppad. Tid, rum och händelser smälter samman och slutligen finns ingen återvändo till den ”riktiga världen”. Om det någonsin funnits en ”riktig värld”. De insikter spelarkaraktärerna slutliga tvingas möta kommer att förändra dem och potentiellt hela kosmos, det slutgiltiga svaret. Det är en helt enastående och fruktansvärd resa, och en av de mest välskrivna kampanjerna jag läst på länge. Ett mästerverk mer eller mindre.

Genial layout

Hela boken är snyggt layoutad med psykotiska sidnoter, överstrykningar och vansinniga hänvisningar. Utöver den geniala layouten är Impossible Landscapes fylld av Dennis Detwillers skickliga och stämningsfulla illustrationer. Givetvis innehåller kampanjen också en rad riktigt stiliga och stämningsfulla handouts. Och här kommer min enda egentliga kritik: kampanjens handouts är spridda över sidorna och återfinns inte samlat i ett avslutande appendix för enkel fotokopiering (som man sett i många andra rollspel). Den som köper Impossible Landscapes digitalt får däremot en egen fil där handoutsen är samlade. Jag har dock inte sett att denna fil finns för gratis nedladdning någonstans. Det bör ju så klart bara ordnas.

Utöver de handouts som ingår i Impossible Landscapes så har det också givits ut en separat bok för köp och nedladdning. Denna bok är Static Protocol och är ett av de dokument som spelarkaraktärerna kan lägga beslag på under kampanjens gång. Static Protocol är på inget vis ett krav för att kunna spela Impossible Landscapes men den förhöjer helt klart stämningen och möjligheten för inlevelse. Tillsammans med detta finns också den tillhörande webbsidan Demonweb 101 som handout att slänga ut på spelarna. Som allt annat inom rollspel så ligger givetvis Impossible Landscapes och Static Protocol redo för köp och nedladdning via Drivethru RPG.

Utöver själva kampanjen är Impossible Landscapes också källa till inspiration för alla spelledare som har funderingar kring surrealistisk skräck och King in Yellow i rollspel. Lite av en King in Yellow-sourcebook skulle jag vilja hävda. Jag kan inte se boken som något annat än ett standardverk för hur skräckrollspel rörande King in Yellow kan och bör se ut.

Summering

Det här är bland det bästa jag läst i rollspelväg på länge. Impossible Landscapes har verkligen allt en bra skräckkampanj ska ha. Otroligt bra story, givande spelledartips, snygga illustrationer och inspirerande layout. Och givetvis en riktigt obehaglig och omskakande handling. Den spelare som sedan innan är såld på Cthulhu-genren och Delta Green kommer inte bli det minsta besviken. Det här är verkligen ett givet köp. Men även för den som endast är intresserad av skräck, surrealism och mysterier inom rollspel i största allmänhet lär kunna få en hel del tips och inspiration av denna skapelse. Jag tillhör den där kretsen av personer som gärna (också) läser rollspel som ren litteratur och utifrån det perspektivet träffar Impossible Landscapes alla rätt.

Daniel