En grym hemlighet

En första titt på “En grym hemlighet och andra mysterier” till Nordiska väsen

En grym hemlighet innehåller fyra fristående mysterier till rollspelet Nordiska Väsen från Fria Ligan. Jag har tidigare berättat om hur smått förälskad jag blivit av Nordiska Väsen både vad gäller hur mycket jag uppskattar spelvärlden men även hur fin boken är.

En grym hemlighet är minst lika välproducerad. Allt från layout och illustrationer till strukturen på bokomslaget passar ihop med grundboken. Det känns verkligen att de hör till samma spelserie. Där vill jag passa på att ge en eloge till de som är konstnärligt ansvariga på Fria Ligan för hur de jobbar med att få spelvärldarna att hänga ihop visuellt och taktilt. Från Oktoberlandets tygklädda röda klotband till Varselklotets vaxade känsla och nu Nordiska Väsen som har en matt linnepräglad yta. Om du tar upp en av böckerna på måfå vet du direkt vilken spelvärld den hör till även om du blundar.

Boken En grym hemlighet innehåller som sagt fyra fristående äventyr som kan vävas samman till en kampanj. I titeläventyret En grym hemlighet möter rollpersonerna en mordisk best och uråldrig ondska i Norrlands djupa skogar. I Havets silver undersöker de en prästs dödsfall i Bohusläns skärgård. I Nattsuggan är det något som jagar längs bygatorna i skånska Mölle om natten. Slutligen i Sången om den fallande stjärnan reser de till Ösel för att avslöja sanningen om ett förbannat barn och en desperat aristokrat.

Alla äventyren i boken är detaljerat beskrivna och väldigt fint illustrerade och lämpliga att spela över en till två sessioner per äventyr. Spelarmaterial som brev, skisser och tidningsurklipp finns att kopiera sist i boken och kan även laddas ner fritt från Fria Ligans hemsida. Många av breven är skrivna i en ålderdomligt sirlig handstil som kan vara svår att läsa och då är det tur att de finns i klartext i boken.

En grym hemlighet är ett bra komplement till grundboken och äventyren kan vara både ett bra sätt att komma in i Nordiska väsen-världen och en inspiration för att skriva egna äventyr. När jag till exempel läste Nattsuggan kände jag att jag gärna skulle flytta intrigen i Kullamannen från 60-talets kalla krig till efterdyningarna av franska revolutionen och låta spelarna uppleva fler äventyr runt Kullaberg.

Om det är något jag saknar och som kan vara tips för kommande material till Nordiska väsen så är det tips på hur jag kan utveckla metaplotten runt högkvareteret slottet Gyllencreutz i Uppsala och de problem som är lämpliga att förlägga dit.

Henrik